Je křesťanství pravdivé?

18. 07. 2014 6:30:00
Plyne z předpokladu existence Boha, že tento Bůh je křesťanský? Je křesťanství pravděpodobně pravdivé, i za předpokladu existence Boha?

Na Neviditelném psu se opět po čase rozběhla zajímavá diskuze o Bohu (1 2 3 4 ). Zaujal mě poslední příspěvek pana Tomáše Zídka. Pan Zídek se snaží ukázat, že idea křesťanského boha je přirozená, a zřejmě i že víra v něj je jaksi intelektuálně legitimní.

Já se nyní pokusím ukázat, proč se mě osobně křesťanská víra jako intelektuálně legitimní nejeví. Pro účely tohoto článku budu vstřícně předpokládat, že Bůh existuje.

Pan Zídek opakovaně píše, že je MOŽNÉ, že to či ono křesťanské tvrzení je pravdivé. Z kontextu se zdá, že pan Zídek soudí, že je-li něco možné, pak tomu klidně můžeme věřit. Já s tím poměrně zásadně nesouhlasím. Možné je totiž skoro všechno, a přesto se asi shodneme na tom, že věřit některým věcem jen tak asi příliš moudré není. Například, řekne-li mi kamarád, že viděl cestou z práce přistát mimozemskou kosmickou loď, a z ní jej vylezli pozdravit mimozemšťané, je jistě MOŽNÉ, že má pravdu, ale věřit mu to bez pádných důkazů asi rozumné není. Kterékoliv z vysvětlení kanadským žertíkem, sázkou s přáteli, požitím psychotropních látek, tím, že si prostě dělá legraci, atd., je do doby, než přijde s velmi přesvědčivými argumenty a důkazy, jistě mnohem pravděpodobnější.

A pravděpodobnost je přesně oč tu běží. Nejde o to, zda je něco MOŽNÉ, ale nakolik je to z hlediska celkové dostupné evidence pravděpodobné.

Nyní uvedu několik tvrzení, které mi plynou z mého porozumění křesťanství. Každé z nich vnímám jako nepravděpodobné, a celek pak jako vysoce nepravděpodobný. Je možné, že křesťanství chápu špatně, a pak budu velmi rád, když mi čtenáři v diskuzi, případně někdo formou článku zde na blogu idnes.cz či jinde, ukáže, který z mých bodů křesťanství nepředpokládá, případně který z nich nevnímá jako nepravděpodobný.

  • P1: Tvůrce Vesmíru, stovek miliard galaxií a trilionů hvězd, má speciální zájem zrovna na nás, lidech. Miluje nás, a dokonce TOUŽÍ po naší lásce.
  • P2: řeší naše chování. Rozhodl se dělat nám Kosmického soudce
  • P3: žel tak, aby se nikdo nedozvěděl o rozsudcích
  • P4: stanovil nám taková pravidla chování, o kterých on sám pravil (prostřednictvím svého Slova), že je nemůže nikdo z lidí splnit
  • P5: stanovil je navíc nejasně, tak, že nikdo přesně neví, co je vlastně zakázáno a co ne
  • P6: své požadavky dal sepsat v knize, u které existují vážné a zásadní pochybnosti o tom, že by mohla pocházet od Tvůrce Vesmíru, naopak, vypadá jako dílo lidí své doby
  • P7: v prvních kapitolách této knihy, které i výrazná část křesťanů považuje spíš za "báseň" nebo přímo za legendy, nás informoval o smrtelném zločinu prvních stvořených lidí, Adama a Evy, kteří přestoupili jeho zákaz utržením jistého plodu jistého kouzelného stromu. Jejich provinění počítá za hřích nám všem.
  • P8: věda však ukazuje, že nikdy na Zemi neexistovali pouzí dva lidé, a příběh se tedy zdá opravdu býti legendou - což ovšem naše mystické provinění prvotním hříchem neumenšuje
  • P9: Bůh má Syna
  • P10: který je současně jím samým
  • P11: když už tedy nemůžeme dodržet jeho nesplnitelná pravidla, a navíc jsme vinni smrtelným hříchem našich pra-pra-pra...pra předků, rozhodl se za všechny tyto naše smrtelné přečiny potrestat svého Syna, totiž sebe samého
  • P12: poslal ho (sám sebe?) před 2000 lety na Zemi, aby se narodil lidské ženě do rodiny tesaře v zemědělském kraji starověkého Izraelského venkova, vyrostl v dospělého muže, chodil se skupinou lidí a něco kázal - přičemž není jasné co vlastně
  • P13: dal ho (sám sebe?) umučit a popravit, čímž sám před sebou vykompenzoval naše slehání při plnění jeho nesplnitelných pravidel, jakož i smrtelnou urážku neexistujícího Adama a Evy
  • P14: poté svého Syna, tedy sám sebe, vzkřísil z mrtvých.
  • P15: těm, kdo tuto jeho nesmírnou oběť přijmou tím, že v ni uvěří, odpustí jejich provinění při plnění jeho nesplnitelných pravidel, jakož i nekonečnou urážku spáchanou jejich praprapra...předky
  • P16: bohužel, ani tak není jasné, zda přeci jen nějaká pravidla není potřeba i tak plnit (spor Katolíci a Pravoslavní vs Protestanti)
  • P17: Bůh chce, abychom v něj věřili, ale nechce nám k takové víře dát důvod. Řada lidí přitom důvody k víře v něj vidí, či si myslí, že je vidí - ale po podrobném přezkoumání se ukazuje, že tyto důvody nejsou relevantní. Bůh takto penalizuje poctivé, racionální a kritické myšlení, a odměňuje intelektuálně bezcenné "poznávání vírou" - přičemž aby víra byla správná, je dáno geografickou a kulturní náhodou
  • P18: křesťané se liší v názorech na řadu závažných otázek: zda je třeba být členem Katolické církve, zda je směrodatná Katolická tradice, zda je směrodatné výhradně jen Písmo, jak Písmo chápat, zda je ke spáse třeba dobře se chovat nebo ne, co to je dobře se chovat, jak je to s peklem, očistcem, duší, vzkříšením těla, druhým příchodem Krista, existencí a úklady ďábla, atd. Není žádný objektivní důvod, jak rozhodnout, kdo má pravdu. Není pravděpodobné, že by to TAKHLE Bůh chtěl. Mnohem pravděpodobnější je, že Bohu je to jedno, a všechny tyto spory jsou ryze lidské.
  • P19: existuje řada upřímných a inteligentních lidí, plně připouštějících možnost existence Boha, avšak současně nechtějí věřit lži; Mnoho takových lidí došlo k závěru, že křesťanství NENÍ pravdivé. Je velmi nepravděpodobné, že by dobrý a milující Bůh dopustil, aby upřímný a hledající člověk, který v Boha CHCE uvěřit, měl-li by existovat - by došel k závěru, že Bůh neexistuje a křesťanství je nepravdivé.

Nyní se ptám, co nepravděpodobnost těchto tezí vyvažuje? Co leží na druhé misce vah, a činí tak křesťanství přes tohle všechno uvěřitelným? Vím o jediné věci: je to fakt, že tomu všemu věří a v historii věřili jiní lidé. Sledujeme-li tuto posloupnost důvěry do minulosti, pak tím prvotním důvodem je, že tomu všemu uvěřili dnes už dávno neznámí lidé ve starověkém Izraeli, a na jiných místech Římského impéria. Vycházeli přitom ze svých předporozumění, daných starověkou kulturou, prosycenou pověrčivostí, dávno překonanými a chybnými názory na svět, byli ovlivněni dnes už dávno vymizelými a neznámými náboženskými a spirituálními předporozuměními a pravdami... Co je nyní pravděpodobnější? Že se prostě oni tenkrát, determinováni tím vším, spletli, a nebo že body P1-P19 jsou skutečně pravdivé?

Autor: Michal Hanko | pátek 18.7.2014 6:30 | karma článku: 17.96 | přečteno: 1369x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 32 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 177 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 41 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 10.79 | Přečteno: 131 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 18.86 | Přečteno: 236 | Diskuse
Počet článků 12 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1653

Matematik, absolvent přírodovědecké fakulty MU, nyní pracuje jako analytik.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...